دکتر کرمانپور:
جای هوش مصنوعی و گجتهای سلامت در نمایشگاه «ایران سلامت» خالی است
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت با اشاره به نیازهای صنعت سلامت از کمبود فناوریهای نوین در نمایشگاه ایرانسلامت خبر داد و تأکید کرد: جای هوش مصنوعی، گجتهای سلامت و صنعت پیشگیری در این رویداد خالی است.

دکتر حسین کرمانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره نقش وزارت بهداشت در حمایت از شرکتهای دانشبنیان حوزه سلامت گفت: حوزه سلامت زاده وزارت بهداشت است، حتی اگر وزارت صنعت یا معاونت فنی هم وارد این حوزه شوند، اصل ماجرا به وزارت بهداشت بازمیگردد.
وی درباره حضور امسال وزارت بهداشت در نمایشگاه ایرانسلامت گفت: امسال به صورت تمرینی در نمایشگاه حضور داریم، با این امید که سال آینده با کمک شرکتهای دانشبنیانی که حرفی برای گفتن دارند، ایران سلامت را به همان اعتبار و جایگاهی که در دهه ۷۰ و ۸۰ داشت بازگردانیم؛ دورهای که این رویداد در سطح داخلی و بینالمللی معتبر بود.
دکتر کرمانپور با اشاره به چالشهای موجود افزود: طبیعتاً تأمین هزینهها برای شرکتهای خصوصی، بهویژه دانشبنیانها، دشوار است. دولت باید وارد عمل شود و حمایت کند تا این شرکتها بتوانند توانمندیهای خود را به نمایش بگذارند و صنعت سلامت بهویژه در حوزه فناوریهای پیشرفته رشد کند.
وی در توضیح بازدید خود از نمایشگاه گفت: مشاهده چند سالن نشان میدهد که هنوز ظرفیتهای زیادی برای کار وجود دارد. حوزههایی مانند هوش مصنوعی، اپلیکیشنهای سلامت و متدولوژیهای جدید مطرح هستند اما در این نمایشگاه شاهدیم که تمرکز اصلی همچنان بر درمان است و مجموعههایی که به موضوع پیشگیری پرداخته باشند در نمایشگاه به چشم نمیخورد در حالی که این حوزه در ایران و منطقه بکر و قابل توسعه است.
دکتر کرمانپور همچنین به خلاهای موجود در حوزه تولید دانش اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات دیگری که در بازدید از غرفهها به چشم میآید این است که اثری از حضور دانشگاهها ندیدیم. غرفهای وجود نداشت که دانشگاهی اعلام کند دانشجو میپذیرد یا گروههای تحقیقاتی دستاوردهای خود را ارائه دهند. در حال حاضر، تمرکز بیشتر بر تجهیزات پزشکی است و جای اشتراک دانش و تحقیقات خالی است.
وی افزود: باید به سمتی برویم که ایرانسلامت به یک رویداد جامع در حوزه سلامت تبدیل شود؛ رویدادی که علاوه بر دارو و تجهیزات پزشکی، حوزههای هوش مصنوعی و گجتهای سلامت را هم پوشش دهد. در این نمایشگاه جای ویژهای برای گجتهای سلامت وجود ندارد؛ محصولاتی مثل ساعتهای هوشمند پزشکی، تسترهای قند خون اتوماتیک و ابزارهای کمک بینایی که امروز در دنیا رایج هستند.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت تأکید کرد: ما باید روحیه ورود به مبادلات سلامت را ایجاد کنیم؛ چرخهای که در آن هم صادرات و هم واردات دانش، تجهیزات و فناوری وجود داشته باشد زیرا معتقدیم به هر میزان حتی اگر صادرات هم داشته باشیم اما فضای دانشی و انمتقال آن به داخل و خارج از کشور وجود نداشته باشد پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
دکتر کرمانپور در ادامه افزود که وزیر بهداشت هم روی توسعه دیپلماسی سلامت تأکید دارد و یکی از بسترهای شکلگیری دیپلماسی سلامت، مبادلات تجهیزات پزشکی، دارو و دانش است.
وی همچنین درباره چالشهای شرکتهای دانشبنیان افزود: دولت باید حمایت کند؛ برخی از شرکتها ایدههای خوبی دارند اما امکان عملیاتی کردن آن را ندارند. ایده باید به پدیده تبدیل شود تا دیده شود. دولت میتواند در مرحله پدیده شدن، با حمایتهای مالی، ارزی و بینالمللی به این شرکتها کمک کند.
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به موانع صادرات، خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکتهای دانشبنیان به دلیل نداشتن استانداردهای بینالمللی، مثل CE اروپا، نمیتوانند محصولات خود را صادر کنند. کالاها تولید میشود اما کشورهایی مثل عراق نمیتوانند به راحتی از آنها خرید کنند یا ترجیح میدهند کالاها را با برند کشوری دیگر، مثلاً ترکیه، وارد کنند. این در حالی است که تکنولوژی در ایران تولید شده اما با نامی دیگر عرضه میشود در نتیجه دولت باید در این زمینه حمایتهای لازم را فراهم کند.
نظر دهید